Onderhoud

Inlopen

 

Alle schoenen en orthopedische voetbedden moeten ingelopen worden, zodat ze fijn aan gaan voelen. Dat doen ze niet direct en daarom is de manier van inlopen erg belangrijk. Uw voeten zullen namelijk ook moeten wennen aan de correctie en/of ondersteuning die uw speciale schoenen uw voeten bieden. Om voetklachten te voorkomen luidt het advies dan ook om dit langzaam op te bouwen. Hoe bereikt u dit nu het beste?

Een globaal schema ziet er als volgt uit:

Screenshot 2021-11-08 at 12.43.05.png

Overleg altijd bij aanschaf wat het beste inloopschema voor uw situatie is! Mocht u na twee weken nog niet prettig lopen of heeft u rode plekken op de voeten, neem dan contact met ons op!

Ons product niet:

 

Overmatig verhitten (op de kachel leggen of in de droger). Overmatig nat laten worden (regelmatig wisselen bij transpirerende voeten en niet in de wasmachine). Te lang blootstellen aan UV straling!

Tweede paar schoenen

U kunt aanspraak maken op een tweede paar schoenen. Wij adviseren om hier zeker gebruik van te maken. Niet alleen is het handig om een paar achter de hand te hebben, het is voor de levensduur van uw schoenen ook beter om regelmatig te wisselen van schoeisel. Wij adviseren dan ook om niet langer dan twee dagen
achter elkaar dezelfde schoenen te gebruiken. Schoenen hebben het nodig om af en toe goed te kunnen luchten!

Transpiratie

 

Transpiratievocht kan een probleem zijn. Uw schoenen zullen dit vocht (gedeeltelijk) opnemen. Zowel voor u als voor de schoenen kunnen de volgende tips helpen:
• Iedere dag schone kousen van katoen of wol of een andere ademende stof.
• Voeten wast u het liefste zonder zeep.
• Door regelmatig van schoenen te wisselen kunnen de niet-gebruikte schoenen even goed drogen. Laat ze dan ook lekker luchten.
• Maak gebruik van een voetpoeder of andere middeltjes tegen transpiratie.
• Talkpoeder in uw schoen kan ook helpen. Talkpoeder helpt trouwens eveneens tegen kraken! Strooi het dan
tussen het losse voetbed en de binnenzool.
• Zijn de schoenen erg nat, maak dan gebruik van houten schoenspanners en laat de schoenen drogen op
kamertemperatuur!
• Bij ernstige klachten is het raadzaam om uw huisarts of dermatoloog te raadplegen.

AU0_7753.JPG

Hoe doet u het beste uw schoenen aan en uit?


Bij het aantrekken van de schoenen kunt u het beste een schoenlepel gebruiken. Hiermee komt u niet alleen makkelijker in de schoen, het voorkomt ook vervorming. Plaats uw voet goed achterin de schoen, voordat u het schoeisel sluit. Maak de schoen goed stevig vast, zodat de schoen u optimaal ondersteunt en u niet zult ‘glippen’. Beter voor u én voor de schoen. Zonder nadenken uw schoenen uittrappen:
heel verleidelijk, maar zeker niet aan te bevelen. Maak altijd de schoenen volledig los, zodat uw schoenen niet nodeloos beschadigd raken.

Poetsen


Minimaal 1x per week een poetsbeurt verlengt de gebruiksduur van uw schoenen. Dit doet u met een schoencrème. Bescherm de schoenen ook met een beschermspray. Zijn uw schoenen niet van leer, maar van suède of nubuck? Gebruik dan middelen die hiervoor
bestemd zijn, zoals een suèdeborstel of een blokje voor nubuck. Ook bij deze schoenen is een beschermspray belangrijk. Let eveneens hierbij op of de spray voor leer, suède of nubuck is bestemd.

Op tijd laten repareren


Door blijven lopen terwijl er iets aan uw schoen mankeert, zoals een kapotte hak of een losse naad, is uiteraard niet bevorderlijk. Door direct naar ons toe te komen, kunnen we erger voorkomen en kunt u na de reparatie nog langer van uw schoenen genieten.

Lief zijn voor uw voeten
 

Natuurlijk doen onze schoenen al veel voor uw voeten, maar u kunt zelf nog veel meer doen! Door een goede voetverzorging kunt u de kans op vervelende klachten een stuk verkleinen. Denk hierbij aan klachten als likdoorns, ingegroeide nagels of bijvoorbeeld eelt.

  • Knip teennagels recht af en zeker niet te kort.

  • Verwijder een teveel aan eelt regelmatig.

  • Was de voeten iedere dag, liefst zonder zeep. Let op dat u ze goed afdroogt om nare schimmelinfecties te voorkomen.

  • Gebruik dagelijks een voetencrème van goede kwaliteit.

Diabetici en reumapatiënten


Bent u een diabeet of reumapatiënt, dan kunt u bij voetproblemen beter onze medisch pedicure raadplegen. Zij weet wat voor uw voeten het beste is. Omdat bij diabetici de bloedtoevoer vermindert in benen en voeten, zal de huid kwetsbaar worden. Dat is ook de reden waarom wondjes minder snel genezen. Het gevoel in uw voeten kan anders worden of zelfs verdwijnen. Ook bij de nagels kunnen problemen optreden, zoals verdikkingen en vervormingen. Al met al dus genoeg redenen om uw voeten met zorg te omringen om zo voetproblemen de baas te blijven. Wij geven u graag enkele tips:

  • Controleer zorgvuldig uw voeten. Zitten er geen wondjes of drukplekjes e.d. Vergeet hierbij ook de onderkant niet.

  • Controleer voor gebruik uw schoenen of er niets in zit aan vuil.

  • Draag altijd aangepaste schoenen.

  • Voor u geldt helaas dat op blote voeten lopen minder gezond is. 

  • Ook voetbaden kunt u beter niet nemen.

  • Neem bij wondjes altijd direct contact op met uw arts.

  • Laat ook bij geen problemen regelmatig uw voeten (en schoenen) nakijken.

  • Uw schoenen mogen niet knellen! Neem anders direct contact op met ons.

Garantie


Op de pasvorm is drie maanden garantie van toepassing. Het materiaal van de schoen valt voor 6 maanden onder de garantie. Natuurlijk moeten de beschadigingen niet te wijten zijn aan onzorgvuldig gebruik of vallen onder normale slijtage. Zijn er veranderingen aan uw voeten, dan kan hierbij ook geen sprake van garantie zijn. Natuurlijk helpen wij u graag als er iets is met uw schoenen, ook als dit niet meer onder de garantie valt.